Upravit stránku
Přejít na obsahovou část stránky
Oční jóga pomáhá při astigmatismu i šilhavosti

Nic to nestojí, nemusíte nikam dojíždět, stačí cvičit jen pár minut, a navíc pouze občas, třeba jen dvakrát týdně! Řeč je o oční józe čili oční gymnastice, což je soubor jednoduchých cvičení zraku, která jej pomohou posílit. Pokud vás tedy trápí krátko či dalekozrakost, šilhavost, astigmatismus nebo slabozrakost, měli byste rozhodně zbystřit. Přirozená masáž oka totiž patří mezi specifické techniky, které mají za cíl zmírnění nebo odstranění těchto poruch, a které se zaměřují na udržení dobrého stavu zraku. Zvláště tehdy, pokud pracujete celé dny například u obrazovky počítače a cítíte v očích napětí a únavu. V tomto případě si můžete ulevit a vědomě osvěžit oči velmi jemným mrkáním 1x až 2x za vteřinu po dobu zhruba 10 až 20 vteřin.

Pozitivní efekt mají tyto nenáročné pohyby očima i při očních zánětech a zákalech. Mějte ale na paměti, že je vždy dobré konzultovat výběr vhodné techniky s odborníkem a dbát jeho rad.

A jak takovou oční jógu provozovat? Tady je jednoduchý návod na oční cviky:
1. nejdříve 10x zamrkat
2. 10x se podívat nahoru a dolů
3. 10x se podívat doprava a doleva
4. 10x se podívat do úhlopříčky zprava nahoře vlevo dolů
5. 10x se podívat do opačné úhlopříčky – tedy zleva nahoře doprava dolů
6. 10x zakroužit očima doprava
7. 10x zakroužit očima doleva
8. 10x zamrkat

Pokud cvičíte pouze preventivně, postačí opakovat sestavu těchto cviků jednou až dvakrát týdně, v případě, že chcete zmírnit nebo odstranit některou ze zmírněných očních vad, cvičte i dvakrát denně, dokud nedojde k zmírnění potíží. Teprve pak frekvenci cvičení snižte.

Zásady pro správné cvičení očí

  • Před cvičením vždy odložte brýle
  • Cvičení provádějte vždy v pohodlném, uvolněném stavu (ideálně v sedu či lehu)
  • Veškerá cvičení provádějte bez přílišného úsilí, aby nedocházelo k namáhání očí. Pocity by měly být pouze příjemné.
  • Jednotlivé cviky prokládejte krátkým uvolněním očí, a to takto: Ve vzdálenosti několika metrů před sebou si vyhledejte bod, na který se zaměřte.  Pozorujte jej uvolněně a soustředěně po dobu 10 až 15 vteřin. Další možností je zavřít oči, hlavu mírně předkloňte a vědomě uvolňujte oblast očí až 30 vteřin. Tato cvičení je vhodné praktikovat každé ráno po dobu minimálně 5 minut. K průpravným cvičením patří také kývání hlavou, otáčení hlavy, kroužení hlavou i ramen.

 

Nahoru